torsdag 15. desember 2011

Nyhetsanalyse, Tv2 og Nrk1

Mediaklassen vår fikk en oppgave om å sammenlikne nyhetene som går på tv2 og nrk1, for så å lage ett blogginnlegg om likheter og forskjeller. Så her er mitt...

Tv2: På tv2nyhetene varte de forskjellige sakene i ca. 1-2 minutter. Bare noen få var kortere eller lengre. Veldig mye lettere å følge med på hvordan det var satt opp. Altså når de bytter til en ny sak.

Nrk1: Her begynte de lengste nyhetene, en på 6 minutter og en litt kortere på 3 minutter. Selv om de begge er lengre enn alle som gikk på tv2. Men utover i sendingen ble de bare kortere og kortere. Det var veldig vanskelig å følge med etterhvert, og jeg fikk ikke helt med meg når de byttet til en annen sak. Det ble litt rot og kluss i og med at de absolutt skulle ha med så mange saker i en nyhetssending.

Likheter: Min mening er at begge kanalene begynner med de mest viktige sakene. Etterhvert kommer det litt mindre viktige saker, men som også burde ha en reportasje på tv. Alle nyhetene som blir vist på tv er jo viktige saker, hvis ikke hadde de nok aldri fått en plass der.
De fleste sakene er reportasjer.

Forskjell: Den forskjellen jeg legger mest merke til er lengden og at tv2 kun har 10 nyheter og nrk1 har hele 20! Det var mye mer oversikt på tv2 enn det det var på nrk1.

Hvilken kanal pleier du å se nyhetene på????


bildet har jeg redigert HER. (gratis redigeringsprogram på nett)

4 kommentarer: